معراج نیوز

پایگاه خبری معراج نیوز

همزمان با برگزاری نهمین دوره قرار دوازدهم اجرا شد: ارسال ۵۰ هزار بسته کمک معیشتی به مردم بی دفاع غزه

نهمین دوره قرار دوازدهم، صبح امروز ۱۲ آذرماه با حضور حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه و سیدحسن میرکریمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران همچنین جمعی از مسئولان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران در آستان مقدس امامزاده معصوم(ع) تهران برگزار شد.

به گزارش معراج نیوز، حجت الاسلام عادل  در این مراسم با اشاره به کشتار مظلومانه مردم غزه گفت: با توجه به اینکه قرار دوازدهم چندی است به اتفاقات روز دنیا معطوف شده است، نهمین دوره قرار دوازدهم به موضوع تهیه بسته های معیشتی و حمایت مادی از مردم مظلوم غزه اختصاص یافته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ضمن تسلیت ایام فاطمیه و شهادت تعداد کثیری از مردم مظلوم غزه گفت: گردهمایی امروز مربوط به برگزاری قراری دیگر با حضرت ولیصر(عج) در روز دوزادهم ماه است. قرار دوازدهم اقدامی است که هر ماه انجام می شود و سختی خود را دارد، که تاکنون با همت، اعتقاد، اهتمام و حضور خیرین و مهدی یاوران که در این جریان حضور دارند، صحنه های زیبایی رقم خورده است. در این جریان، برخی تمکن مالی دارند و کمک می کنند و برخی شاید از نظر مالی تمکن نداشته باشند، ولی به رونق این جریان به شکل های مختلف کمک می کنند که همه این اقدامات مقدس است.

وی با بیان اینکه خداوند شاهد زحمات و اقدامات خیرخواهانه هست و مورد عنایت حضرت ولیعصر(عج) قرار دارد، اظهار داشت: در ایام شهادت حضرت صدیقه(س) قرار داریم. ایشان در یکی از بیانات خود می فرمایند: «حُبِّبَ إلَىَّ من دُنیاکُم ثَلاث: تِلاوَهُ کِتابِ اللّه ِ و النَّظَرُ فی وَجهِ رَسول اللّه ِ و الإنفاقُ فی سَبیلِ اللّه»؛ سه چیز از دنیای شما برای من محبوب است، تلاوت کتاب خدا، نگاه به صورت رسول خدا (ص) و فراز سوم که انفاق فی سبیل الله است. اهل بیت(ع) اینگونه نبوده اند که فقط بگویند انفاق کنید بلکه با عملشان این را به ما توصیه کرده اند. پیامبر اکرم (ص) اولین شخصی است که وقف کرد و صدقه داده و امیر المومنین(ع) هم مشهور هستند که چاه می کندند و باغ ایجاد می کردند و وقف می کردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه افزود: بسته های معیشتی که در قرار دوازدهم توزیع می شود، می تواند بخشی از مشکلات نیازمندان را برطرف کند. هر ماه در قرار دوازدهم موضوعی در کنار بسته معیشتی مانند عفاف و حجاب، تهیه جهیزیه، وسایل گرمایشی و … را در نظر گرفته ایم و امروز موضوع فلسطین است که در فراز خاصی قرار دارد و در این دوره از قرار دوازدهم مورد توجه قرار گرفته است.  

حجت الاسلام عادل عنوان کرد: آیه شش صوره صف «وَ إِذْ قالَ عیسَی ابْنُ مَرْیَمَ یا بَنی‏ إِسْرائیلَ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوْراهِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ یَأْتی‏ مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جاءَهُمْ بِالْبَیِّناتِ قالُوا هذا سِحْرٌ مُبینٌ» و دهها آیه دیگر به این موضوع اشاره دارد که سلسله انبیا به خاتم انبیا و دین اسلام ختم می شوند و همه باید به این آیین بگروند. ولی از همان صدر اسلام کفار و منافقین و یهود با این مسیر مخالفت می کردند. اکنون هم در فلسطین جنگ حق و باطل است و شاهد خباثتها هستیم.

وی تصریح کرد: مقاومت مردم غزه ارزشمند است و تاریخ، شجاعت آنها را ثبت خواهد کرد. ما هم به وظیفه خود عمل می کنیم امید است قرار دوازدهم بتواند گوشه ای از نیاز این مردم را برطرف کند.

هدف کمک به نیازمندان است

سید حسن میرکریمی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تهران هم در حاشیه این مراسم ضمن عرض تسلیت ایام شهادت دخت نبی اکرم (س) گفت: قرار دوازدهم که دوازدهم هر ماه با هدف کمک به نیازمندان برگزار می شود امروز هم برای کمک به مردم مظلوم غزه همراه با سراسر کشور برگزار شد که امیدواریم این کمک ها با همیاری هلال احمر به دست مردم مظلوم غزه برسد. نباید فراموش کرد استمرار این حرکت  مسیر را برای خیرین فراهم می کند تا دست نیازمندان را بفشارند.

میرکریمی در ادامه اشاره ای هم به ویژه برنامه های ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) نمود و اظهار داشت: طبعا شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پس تجلیل از مقام حضرت زهر(س) جزء وظایف ذاتی ما است. در همین راستا ما در دو بعد برنامه داریم، اول برنامه هایی است که با حضور سخنران ها در هیئت های ثابت در بقاع متبرکه و امامزادگان است برگزار می شود که دهه فاطمیه را دربرمی گیرد و بخش دوم هم اجرای نیات موقوفاتی است که عوایدشان به برگزاری مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه (س) نیت شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تهران درباره کمک رسانی به مردم غزه هم گفت: برنامه امروز تنها بخشی از این کمک ها است. با توجه به نیات در بحث کمک رسانی انشاالله با هماهنگی هلال احمر جمهوری اسلامی کمک به مردم مظلوم غزه را ادامه می دهیم.  

در ادامه این مراسم حجت الاسلام نصیری معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران هم به ارائه گزارش هشت ماهه این اداره کل پرداخت و گفت: در ۸ ماهه امسال و قرار دوازدهم از محل خیرین ۱۸ هزار و ۵۷۴ بسته معیشتی و از محل موقوفات، ۴۱ هزار و ۳۲۶ بسته معیشتی با ارزش ریالی هر بسته یک میلیون و صد هزار تومان توزیع شده و در مجموع ۶۵ میلیارد و ۸۷۹ میلیون تومان ارزش ریالی بسته های معیشتی بوده که تهیه و توزیع شده است. 

تدوین برنامه و بودجه بقاع شاخص

 حجت الاسلام نصیری اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است که قرار دوازدهم در واقع بسترساز سرمایه اجتماعی و اعتمادافزایی به مقوله وقف و خیر است. در واقع این اقدام نه تنها بخشی از نیازهای افراد نیازمند رفع می کند، بلکه زمینه ساز نوع‌دوستی و پیوند معنایی با امام عصر(عج) است. بر اساس آنچه در آموزه های دینی آمده است برآوردها حکایت از این دارد که بیش از ۶۰ درصد تاکیدات و مناسبات در آموزه های دینی ناظر بر مسئولیت اجتماعی است و این موضوع در اولویتهای مجموعه اوقاف و امور خیریه قرار گرفته و برنامه ها و تدابیری در جهت ایفای مسئولیت اجتماعی طراحی شده است.

وی افزود: از مهمترین و بهترین اقدامات، هدفمند شدن برنامه های مواسات و همدلی مومنانه به منظور خدمت به نیازمندان است که به نام قرار دوازدهم تعریف شده که امروز در اجرای نهمین دوره این قرار هستیم.

نصیری تصریح کرد: به طور کلی آنچه در مجموعه اداره کل اواقف استان تهران و ادارات کل استانها با سیاستگذاری و راهبری که در مجموعه سازمان اوقاف اتفاق می افتد این است که همه مناسبات و برنامه ها بتواند گوشه ای از نیازهای اجتماعی مردم را مرتفع کند در این راستا یکی از اتفاق ها که قبلا هم دنبال می شد و اکنون جدی تر شده و استان تهران در این زمینه پیشگام بوده، تدوین برنامه و بودجه بقاع شاخص است که تحویل مدیران بقاع شده است و در قسمت دوم، برنامه و بودجه بقاع شهرستانی در حال تدوین است. یکی از اولویتهای عملیاتی شدن برنامه بودجه که تعریف شده موضوع خدمات اجتماعی بوده و بنا بر این است که به واسطه این برنامه ریزی، آستانهای مقدس در عین حال که مجری برنامه های معنوی هستند به نوعی مشکلات و نیازهای اجتماعی مردم را رفع کنند.

کد خبر : ۱۴۰۲۰۹۱۲.۰۱