معراج نیوز

پایگاه خبری معراج نیوز

در نشست تخصصی وقف و سلامت مطرح شد: وجود ۳۱۲۰ موقوفه منفعتی در حوزه درمان

حجت الاسلام احمد شرفخانی در نشست تخصصی وقف و سلامت گفت: ۳۱۲۰ موقوفه منفعتی داریم که واقفین وقف کرده اند تا درآمد حاصل از این موقوفات برای درمان نیازمندان استفاده شود. بخشی از درآمد حاصل از این موقوفات هم برای تجهیز بیمارستانها در نظر گرفته شده است.

به گزارش معراج نیوز، حجت الاسلام احمد شرفخانی رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در نشست تخصصی وقف و سلامت که در آستان مقدس امامزاده عینعلی و زینعلی(ع) واقع در پونک برگزار شد،  با اشاره به سنت وقف گفت: وقف از سنت های حسنه ای است که رسول اکرم(ص) بر آن تاکید داشتند و امضا کردند، برخی احکام امضا می شود اما ترویج نمی شود، در خصوص وقف نیز همین‌گونه است. رسول گرامی اکرم(ص) وقف را بالاترین و جامع ترین احسان می دانستند، ایشان بسیار وقف می کردند وقتی سیره رسول اکرم (ص) را ببینیم خدمات ارزنده ای در این راستا داشتند.

حجت الاسلام شرفخانی در ادامه با اشاره به تعداد مراکز درمانی در کشور گفت: : ۱۱۲۶ مرکز درمانی موقوفه خیریه داریم و ۱۶ درصد تخت های بیمارستانی هم موقوفه هستند. البته این مراکز درمانی شامل بیمارستان و درمانگاه می باشد. این آمار نشان می دهد بزرگترین مجموعه سلامتی را وقف بر عهده دارد.

وی در ادامه به وقف هایی که رسول اکرم(ص) انجام دادند، اشاره نمود و اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) همان زمان ۹ سد ساخته بودند همچنین ایشان هفت چاه حفر کرده بودند که آن چاه ها مخصوص آب آشامیدنی بود، رسول گرامی اسلام دارالایتام، دارالشفا نیز تاسیس کردند و از همان زمان کمک به فقرا و نیازمندان را اصل کار خود می دانستند، برخی فکر می کنند پیامبر وقت خود را تنها به  نماز خواندن و عبادت و دعا کردن می پرداختند، در صورتی که پیامبر بیشتر وقت خود را صرف کمک به مظلومان و نیازمندان می کردند.

حجت الاسلام شرفخانی گفت: ما بعضی مواقع ابعاد اجتماعی دین اسلام را تبیین نکردیم، اینکه چه اتفاقی رخ می دهد تا رسول گرامی اسلام به محض حفر چاه درخواست می کند تا به سرعت وقف نامه آن را هم امضا کنند، این نشان می دهد تا این حد وقف برای پیامبر اکرم(ص) مهم بود.

وی ادامه داد: دو نوع انسان دوستی داریم یک نوع آن ناشی از حس و عاطفه است و  فرد فراتر از این موضوع را پیش می برد و دست به اقدامی ماندگار می زند که آن واقف است. واقفان کسانی هستند که نگاه‌شان تنها انسان دوستی و نوع دوستی نیست، چون اموالشان را برای کسانی وقف می کنند که آن ها را ندیده اند. مانند آیت الله نجم آبادی اموالش را برای بیمارستان و آیندگان وقف کرد و همچنان هم از این اقدامش دیگران بهره می برند، آیت الله فیروز آبادی هم به همین صورت بود و مرحوم نمازی از افرادی بود که اموالش را وقف سلامت کرد.

حجت الاسلام شرفخانی افزود: در کنار مراکز درمانی وقفی، موقوفاتی داریم که زمین و عرصه برای احداث مرکز درمانی وقف شده است. در حال حاضر ۷۰ مرکز درمانی در سطح کشور داریم که با استفاده از طرفیت خیرین در حال ساخت درمانگاه هستیم. البته مدیریت برخی از این مراکز درمانی به عهده سازمان اوقاف و امور خیریه است و برخی هم به شکل تولیت محور اداره می شوند و متولی دارند. همه این کارها بر اساس شاخصه وزارت بهداشت انجام می شود، بخشی هم بر عهده وزارت بهداشت است و آنها اداره می کنند و اوقاف ناظر است تا بر اساس نیت واقف انجام شود.

وی با اشاره به برخی آسیب ها در عرصه بهداشت، سلامت بیان داشت: امروزه یکسری آسیب های جدی در عرصه بهداشت، سلامت و درمان مشاهده می شود و آن گرفتاری در بحث بهداشت و سلامت است که وزارت بهداشت توجه بیشتری به مسئله درمان دارد حال آنکه باید بیشتر به بهداشت بپردازند و پیشگیری کنند تا کار به درمان نرسد. نکته دیگر اینکه جذب سرمایه گذاری در راستای سلامت اعم از داخلی و خارجی به درستی انجام نمی دهیم؛ البته این را باید در نظر داشته باشیم در جهان در بخش بهداشت و سلامت الگو هستیم.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه خاطر نشان کرد: یک مجموعه شتاب دهنده سه سال پیش دستگاه سنجش تراکم استخوان را تولید و تمام مجوز ها را دریافت کرد، اما به دلیل نداشتن یک بخش کوچک نتوانستیم آن را راه اندازی کنیم و اکنون خارج از کشور از ما خواسته که محصول را به آن ها بدهیم تا خودشان ضعف کوچک را برطرف کنند، چون دستگاهش را داشتند. این را هم بگوییم خیلی از دانش بنیان ها و مراکز دانشی که تولیداتی دارند ما می توانیم به آن ها کمک کنیم.

تلاش برای بهره مندی بیماران از خدمات وقف و سلامت در شهرشان

این نشست با سخنان حجت الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه یافت.

 حجت الاسلام عادل با اشاره به پیشینه وقف گفت: در بحث سلامت هفت سرفصل کلی در کشور داریم که سابقه قابل توجهی در موقوفات است، یکی از این موارد بحث خیریه و اجتماعی مربوط به موضوعات دارو و درمان است که بسیار مهم و پیشینه کارهایمان به شمار می رود.

وی با اشاره به برگزاری برنامه های مختلف سلامت و وقف افزود:  در عرصه وقف و سلامت، تلاش های بسیاری شده و دستاوردهای خیلی خوبی تا کنون به دست آمده است. همایش های مختلف و متعددی در حوزه وقف از جمله وقف و سلامت برگزار شد، سال گذشته  همایش مشترکی با دانشگاه علوم پزشکی داشتیم که عنوان آن امام حسین (ع) و سلامت بود. در ایام کرونا نیز در امامزادگان کارهای خاصی داشتیم که تیم هایی در غالب کادر پزشکی و سلامت برای برنامه های سلامت به امامزادگان اعزام می شدند و خدمات ارائه می دادند در همین راستا سال گذشته به منظور تجلیل و قدردانی از کادر درمان و پزشکان ۹۰۰ نفر از این افراد به مشهد و ۳۵۰ نفر به کربلا مشرف شدند.

وی ادامه داد: خیلی از بیماران برای درمان از شهرستان ها و استان های دور به تهران می آیند و مشقات فراوانی را متحمل می شوند. بهتر است امکانات را فراهم کنیم تا بیماران در محل زندگی به درمان بپردازند و از مشکلات افراد جلوگیری شود.

 وی افزود: این اقدام وقف در حوزه سلامت نتایج خوبی را در صورت همکاری همه افراد به همراه خواهد داشت.

۵۸۷ موقوفه در حوزه سلامت در تهران

حجت الاسلام محمد نصیری معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه هم در این نشست اشاره ای به وقف های حوزه سلامت نمود و گفت: اقدامات بسیار خوبی در بحث سامانگری بیمارسان ها داشتیم. از قدیم ساختار بسیاری از موقوفات بر اساس نیاز جامعه درباره سلامت و درمان بود. ما می بینیم در مقطعی که بیماری های واگیردار شیوع پیدا کرد وقف مراکز درمانی رونق گرفت.

 حجت الاسلام نصیری در ادامه با اشاره به اینکه ۲۴ درصد از واقفین را بانوان تشکیل می دهند گفت: به عنوان مثال در دوره ای حتی بانوان درباری به ساخت درمانگاه و بیمارستان روی آوردند. وقف های درمانی به چند شکل بود. بخشی درآمد موقوفه به طور مستقیم به بیمار داده می شد یا درآمد حاصل از موقوفه به دارالشفاء اهداء می شد و یک شکل دیگر اینکه درآمد موقوفه برای تامین دارو هزینه می شد. در بحث موقوفات حوزه سلامت حدود ۲۰ درصد به تحقیق و آموزش اختصاص دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران، با بیان اینکه بیمارستان های وقفی بسیاری در کشور وجود دارد اظهار داشت: ۱۶۹ بیمارستان وقفی داریم که ۵۳ بیمارستان عرصه و عیان وقفی است و یکصد بیمارستان عرصه وقفی و ۱۶ بیمارستان هم تنها عیان وقفی است.

حجت الاسلام نصیری افزود: در سطح استان تهران تعداد ۳۲ بیمارستان، ۱۳۶ درمانگاه، ۵۱ مرکز سلامت، ۲۸ خانه بهداشت و ۵۸۷ موقوفه هم در حوزه سلامت داریم.

تنها سلامتکده بقاع متبرکه در امامزاده عینعلی و زینعلی(ع)تهران

آستان مقدس امامزاده عینعلی و زینعلی (ع) واقع در پونک که عصر روز سه شنبه ۱۸ مهرماه میزبان نشست تخصصی وقف و سلامت بود، تنها سلامتکده بقاع متبرکه کشور را در خود جای داده است.

مهدی مزینانی مدیر آستان مقدس امامزاده عینعلی و زینعلی(ع) در حاشیه نشست تخصصی وقف و سلامت با اشاره به راه اندازی سلامتکده در این آستان متبرکه گفت: سلامتکده امامزاده از سال ۱۳۹۶ راه اندازی شد. این سلامتکده که تنها سلامتکده با مجوز رسمی وزارت بهداشت ودانشگاه علوم پزشکی کشور در بقاع متبرکه است، روزانه دهها بیمار را پذیرش می کند.

مزینانی در ادامه از حضور متخصصان طب سنتی در این سلامتکده گفت: در این سلامتکده ۱۴ پزشک طب سنتی ویزیت بیماران را بر عهده دارند. در میان مراجعین بیمارانی از سراسر کشور و منطقه خاورمیانه حتی خارج از کشور هم دیده می شود. تعداد مراجعین به شکلی است که پزشکان به ناچار نوبت دهی چند ماهه دارند.

 مدیر آستان مقدس امامزاده عینعلی و زینعلی (ع) اشاره ای به راه اندازی کمسیون طب سنتی در سلامتکده داشت و افزود: تنها کمسیون طب سنتی روزهای دوشنبه در این سلامتکده تشکیل می شود و بیماران صعب العلاج از سراسر کشور توسط پزشکان سنتی برای ادامه مداوا به این کمسیون معرفی می شوند.

وی ادامه داد: در این سلامتکده علاوه بر ویزیت خدماتی چون ماساژدرمانی، زالودرمانی و … ارائه می شود. هزینه ویزیت بر اساس تعرفه سازمان بهداشت است و بیماران نیازمند معرفی شده از سوی مددکاری با هزینه کمتر ویزیت می شوند.

لازم به ذکر است امامزاده عینعلی و زینعلی(ع) از نوادگان امام زین العابدین(ع) است که در کنار سلامتکده، سالن ورزشی، شورای حل اختلاف، عطاری یا داروخانه داروهای گیاهی ، کتابخانه و … هم دارد.

کد خبر : ۱۴۰۲۰۷۱۸.۰۱