معراج نیوز

پایگاه خبری معراج نیوز

بانوان محور خانواده ها برای فعالیت در حوزه وقف هستند

نشست تخصصی وقف، زن و زندگی در آخرین روز از هفته وقف صبح روز یکشنبه ۱۶ مهرماه با حضور حجت الاسلام سید محمد کاظم موسوی متقی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام محمد نصیری معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران، اعظم علیخانی کارشناس مطالعاتی پژوهشکده اسناد ملی کشور و جمعی از بانوان کنشگر و پژوهشگر در حوزه وقف در آستان مقدس امامزاده قاضی الصابر(ع) واقع در ده ونک برگزار شد.

به گزارش معراج نیوز ، حجت الاسلام موسوی متقی در این نشست ضمن عرض تبریک هفته وقف با نگاه به نیات واقفین در گذشته گفت: « واقفین در هر دوره بر اساس نیاز جامعه وقف را انجام می دادند، با یک نگاه به گذشته می بینیم در دوره قاجار مسئله بهداشت و درمان در جامعه باعث شد تا وقف ها به شکل وقف گرمابه و آب انبارها باشد تا جایی که مرحوم نمازی در شیراز پیش از ساخت و وقف بیمارستان نمازی اولین آب لوکشی را وقف کرد این موضوع نشان می دهد در آن دوران واقفین توجه به بهداشت را ضروری تر از درمان می دانستند.»

وی در ادامه با اشاره به نیات واقفین در دوران پهلوی هم اظهار داشت: «در دوره پهلوی به شدت با برپایی مجالس مذهبی مقابله می شد ما در این دوران شاهد موقوفاتی با نیات برپایی مراسم عزاداری سید الشهدا(ع) و اهل بیت(ع) بودیم و در سالهای اول پیروزی انقلاب اسلامی هم اگر چه نهادهایی همچون کمیته امداد و بهزیستی برای کمک به نیازمندان فعالیت خود را آغاز کردند اما وقف ها به سمت کمک به نیازمندان و ایتام کشیده شد. امروزه ما شاهد وقف هایی در حوزه دانش بنیان ها و فناوری هستیم. آمارها نشان می دهد هر سال بر تعداد موقوفات افزود می شود.»

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از نقش بانوان در حوزه وقف گفت: « خانواده به ویژه بانوان نقش مهمی در اجرای وقف دارند در واقع محور وقف در خانواده ها بانوان هستند. برای هدایت نیات می توان نیازهای جامعه را معرفی کرد به عنوان مثال: برخی نیات را می توان به کمک برای حل اختلاف خانواده ها یا درمان ناباروری در جهت کمک به افزایش جمعیت کشور قرار داد.»

در ادامه این نشست حجت الاسلام محمد نصیری معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهراناشاره ای به حضور بانوان واقف نمود و گفت: « سیر حضور بانوان در وقف از دوران پیش از پهلوی تا کنون همچنان ادامه دارد. در حال حاضر حدود ۲۴ درصد از واقفین استان تهران را بانوان تشکیل می دهند که بیشتر نیات موقوفات خود را به امور خیریه و عام المنفعه مانند حوزه آموزش و فرهنگ قرار داده اند.»

حجت الاسلام نصیری در ادامه افزود: « در سال های اخیر همایش هایی در حوزه بانوان واقف برگزار شد و مقالات بسیاری هم نوشته شده است که فعالیت بانوان در حوزه وقف را نشان می دهد. البته باید تدابیری اتخاذ شود تا بانوان واقف خارج از کشور که اموال خود در کشور را وقف کرده اند هم معرفی شوند.» وی اظهار داشت: «معمولا افرادی که تذهیب نفس دارند از مال خود می گذرند تا نیازهای جامعه را رفع کنند و این موضوع در میان بانوان واقف به خوبی نمایان است، این بانوان مشکلات اجتماع برایشان مهم است و دارایی های خود را برای حل این مشکلات وقف می کنند.»

معرفی نیازهای جامعه باعث هدفمند شدن نیات می شود

دکتر اعظم علیخانی کارشناس مطالعاتی پژوهشکده اسناد ملی هم در حاشیه این نشست در پاسخ به سئوال خبرنگار معراج نیوز درباره حضور بانوان در وقف گفت: « آن طور که ما امروز شنیدیم زنان همچنان در امر وقف فعال هستند و آن ذات خیرخواهانه و دیگر خواهانه زنان باعث می شود تا هرگز از عاملیت این سامانه فرهنگی دست برندارند و حضور خودشان را کمرنگ نکنند. امیدواریم این حضور هدفمند تر باشد و با توجه به نیازهای جامعه فعلی صورت بگیرد. البته این اطلاع رسانی در خصوص نیازها بهتر است از سوی متولیان وقف مشخص و معرفی شود.»

 دکتر علیخانی در ادامه اشاره ای به نیات بانوان واقف در گذشته داشت و گفت: « به عنوان یک پژوهشگر سازمان اسناد ملی آنچه من مشاهده کردم به چند بخش تقسیم می شود یکی نیازهای فردی یعنی خیرات و مورات، ایتام، سادات، نزدیکان و خویشان که در بعضی از وقف نامه ها موقوفات در این راستا قرار دارند و بخش دیگری به نیازهای جامعه در سطح کلان است. در یک دوره مشاهده شده زنان در ساخت مساجد، تکایا، حمام ها، کاروانسراها و برگزاری اعیاد و سوگواری یا تعزیه خوانی و … که به عقاید و ارزشهای فردی آنها هم بر می گردد وارد عمل شدند و موقوفات خود را به این نیات قرار دادند.» علیخانی در ادامه افزود: « متاسفانه مقدار کمی از وقف ها در دوره قاجار در حوزه علم و دانش بود، چون ساختار آن دوران محدودیت هایی برای بانوان داشته و آنها از استفاده از مدارس محروم بودند. این خود نشان می دهد ساختار خود تعیین کننده عاملیت نیت مندی واقفین هم است، هر کجا محدودیتی باشد عاملیت زنان واقف کمرنگ تر شده و هر کجا ورود آنها به آن عرصه راحتتر باشد عاملیت قوی تر است. در عرصه جامعه فعلی فکر می کنم با توجه به اینکه زنان در حوزه های علم و دانش و فناوری ورود پیدا کردند ما نیازمند این هستیم این اطلاع رسانی انجام شود تا وقف در این ابعاد و نیازها انجام شود.»

وی در پایان از نقش بانوان در خانواده برای معرفی وقف، اظهار داشت: «زنان عاملان واسطه ای در هر حوزه هستند. در هر موضوعی که ورود کنیم پرچمدار آن می تواند یک زن باشد و چه جایگاهی بهتر از وقف برای زنان، که اگر کار شود و اطلاع رسانی برای بانوان شفاف تر انجام شود قطعا ما می توانیم از بانوان سرزمین مان به عنوان رسانه هایی معتبر و قابل ارزش گذاری در خانواده ها هم استفاده کنیم و این سامانه را به همه فضاها تسریع دهیم.»  

 لازم به ذکر است این نشست با بیان نظرات بانوان حاضر در جلسه در رابطه با معرفی وقف و نقش بانوان در حوزه وقف ادامه یافت. اختصاص باغ های موقوفه برای تفریح سالم بانوان در جهت کمک به داشتن مادران و دخترانی شاد، وقف در حوزه صنعت و تولید انیمشین برای در آمد زایی مواردی بود که در این نشست از سوی بانوان کنشگر و پژوهشگر بیان شد.

کد خبر : ۱۴۰۲۰۷۱۶.۰۱