معراج نیوز

پایگاه خبری معراج نیوز

مسجد امام رضا(ع) پناهگاه مسافران:

از مساجد با عنوان خانه های خدا نام برده می شود. خانه هایی که محل عبادت و پرورش و پایگاه فعالیت های اجتماعی مردم هم به شمار می رود. معمولا بیشتر مساجد ساعات خاصی را برای برپایی نماز یا برگزاری فعالیت های فرهنگی و اجتماعی باز هستند اما در مسجد امام رضا (ع) واقع در دهکده المپیک شبانه روز به روی مردم باز است. این مسجد به دلیل ویژگی های خاصش شهرت دارد.

نگران اسکان نباشید

مسجد امام رضا(ع) را نه تنها ساکنان دهکده المپیک می شناسند، بلکه اهالی بسیاری از محله های منطقه ۲۲ و  مسافرانی که از راه های دور و نزدیک گذرشان به منطقه ۲۲ می رسد هم می شناسند. این مسجد سال ۱۳۸۳ در زمینی به متراژ ۲ هزار متر مربع و در ۳ طبقه احداث شد. به گفته امام جماعت مسجد تمامی هزینه های احداث آن توسط یکی از خیرین پرداخت شده است. مهم ترین ویژگی مسجد امام رضا (ع) محل اسکان است که امام جماعت مسجد برای مسافران و کسانی که به هر دلیلی مشکل اسکان شب را دارند در نظر گرفته است. اتاق اسکان در بخشی از مسجد قرار دارد که در آن وسایل اولیه برای اقامت مانند: وسایل آشپزی،  وسایل خواب و … برای شب ماندن مسافران تعبیه شده است. کسانی که برای شب ماندن، جایی را ندارند می توانند با بیان شرایط شان از ساعت ۱۰ شب در محل اسکان این مسجد شب را سپری کنند. حجت الاسلام علی واشقانی فراهانی امام جماعت مسجد، درباره دلیل ایجاد محل اسکان در مسجد می گوید: «مسافرانی هستند که ما را می شناسند و برای انجام کار یکی و دو روزه، از شهرهای دور و نزدیک به تهران می آیند و چون جایی را ندارند تا شب را بمانند شب را در مسجد اقامت می کنند. یا افرادی هستند که به هر دلیلی جا ندارند تا شب را سپری کنند و سراغ ما می آیند ما این افراد را در محل اسکان پناه می دهیم تا شب را با خیالی آسوده سپری کنند. البته از افرادی که برای اقامت می آیند تعهدنامه کتبی می گیریم مبنی بر اینکه مسئولیت هر اتفاقی که برایشان بیفتد با خودشان است و در حفظ و نگهداری مسجد و اموال مسجد کوشا باشند.»

علاوه بر امکانات اسکان، درب مسجد هم در همه شبانه روز به روی مردم باز است و اهالی نمازگزاران در هر ساعت از روز می توانند با حجت الاسلام علی واشقانی فراهانی دیدار کنند، چرا که حاج آاقا واشقانی فراهانی در طبقه پایین همان مسجد زندگی می کند. رفتار و ارتباط صمیمی  امام جماعت مسجد با اهالی باعث شده است تا اهالی هر زمان از روز  که به امضاء یا کمک حاج آقا واشقانی نیاز داشته باشند، سراغش بروند. بهتر است بدانید درب مسجد امام رضا (ع) از دقایقی قبل از نماز صبح تا پاسی از شب باز است و حتی اگر نیمه شب در بزنید پشت در نمی مانید.

 در طبقات و بخش های مختلف مسجد شما کتابخانه هایی را مشاهده می کنید که در آن ها علاوه بر کتاب های دینی و ادعیه های قرآنی، کتاب هایی با موضوعات مختلف هم پیدا می کنید، استفاده از این کتاب ها در تمام ساعت روز برای مراجعین آزاد است. در این مسجد اتاقی هم با عنوان بخش کامپیوتر در نظر گرفته شده است که در آن چند دستگاه کامپیوتر وجود دارد تا مراجعین در صورت نیاز کارهای کامپیوتری خود را انجام دهند. برای رفتن به این مسجد غرب به شرق بزرگراه همت را که بروید در خروجی دهکده المپیک سه راه زیبا دشت مسجد را می بینید.

اگر چه کلاس های آموزشی مسجد مانند کلاس های فرهنگی، قرآنی و آموزشی همچنین سفرهای زیارتی با شیوع کرونا تعطیل شده است، اما برنامه های کمک رسانی مانند تهیه جهیزیه به نیازمندان و کمک هزینه دارویی و کمک به نیازمندان و … به همت خیرین و کمک امام جماعت مسجد همچنان برقرار است و نماز جماعت در این مسجد با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

کدخبر : ۱۴۰۰۴۱۰.۱