معراج نیوز

پایگاه خبری معراج نیوز

 مدیر عامل مجموعه تفریحی و ورزشی توچال: جشن های نیمه شعبان به ما حیات می بخشد

روح الله امداد مدیر عامل مجموعه تفریحی و ورزشی توچال در یادداشتی درباره اهمیت جشن های نیمه شعبان نوشت: شادی و نشاط از مهم ترین نیازهای فطری هر انسانی بوده و دین مبین اسلام نیز در راستای ایجاد آن برنامه دارد. یکی از این مؤلفه ها بزرگداشت اعیاد بزرگ دینی، دوستی با اهل بیت علیهم السلام و شاد بودن در ایام شادی آنهاست.

لازمه محبت و دوستی اهل بیت(ع) و شیعه بودن نیز این است که باید در تمام ابعاد زندگی از امامان معصوم علیهم السلام پیروی نمود؛ چه در مسائل اعتقادی، عبادی، سیاسی و اجتماعی و چه در غم ها و شادی ها که در این خصوص توصیه های فراوانی شده است.

موضوع مهدویت و انتظار فرج امام زمان (عج) از جمله مسائل مهم و اساسی است که از دیرباز مقصود اهل تفکر بوده است و هر‌کسی از منظری به آن پرداخته در این یادداشت سعی کرده ایم موضوع مهدویت را با اهمیت مؤلفه های نشاط و شادابی در نظر بگیریم.

طبق نظام ارزشی اسلام، مطلوبیت هر چیزی زمانی است که در مسیر کمال و سعادت انسان باشد و پیامبر و ائمه معصوم(ع) نیز تلاش می‌کردند که به شادی‌های مردم جهت درست و صحیح بدهند.

لذا شادی، وقتی است که انسان توفیق طاعت خداوند را پیدا کند و از گناه، دور باشد؛ چنانکه حضرت علی(ع) می‌فرمایند:« سرور المؤمن بطاعه ربّه و حزنه علی ذنبه؛ شادی مؤمن، به سبب طاعت پروردگارش است و حزنش بر گناه و عصیان است.»

در ایام نیمه شعبان شادی و نشاط دو بعد ظاهری و باطنی دارد، که در واقع برپایی جشن ها و آذین بندی معابر و بزرگداشت این ایام همگی بر گرفته از بعد ظاهری این ایام است، اما بعد اصلی این جشن ها یا همان جنبه باطنی آن باید متکی بر آگاهی بخشی و تقویت فرهنگ انتظار و مهدویت باشد.

همه می دانیم؛ نیمه شعبان، جشن زنده شدن آرزوها و امیدهاست، جشن آمادگی برای شرکت در نهضتی بزرگ و انسانی که توام با آگاهی، حرکتی مستمر و سازنده و زندگی بخش، و میثاق و هم سویی با امام عصر(ع) است. این روز، از شیرین ترین، خجسته ترین و بزرگ ترین اعیاد اسلامی برای همه شیعیان و معتقدان به منجی موعود است.

 مقام معظم رهبری از روز نیمه شعبان با این تعابیر یاد می کنند که «روز ولادت حضرت مهدی(ع)، یک عید حقیقی برای همهِ افراد بشر و کسانی است که سختی کشیده اند یا رنجی برده اند یا اشکی ریخته اند و انتظاری کشیده اند.» لذا این روز برای مظلومان و حق طلبان عالم همواره محور شادمانی بوده است.

لذا جشن نیمه شعبان، یکی از اعیاد بسیار مهم در مسیر زنده نگاه داشتن فرهنگ انتظار است و این انتظار به ما حیات می بخشد؛ امید که شیعیان و پیروان حضرت مهدی(عج) در این جشن ها با شناخت و ‌آگاهی نسبت به مباحث مهدوی در ترویج و نشر تفکر صحیح مهدوی کوشا باشند و روحیه انتظار را در خود تقویت کنند که هرچه زودتر زمینه‌های ظهور حضرت فراهم گردد و چشمان منتظران بعد از سال‌های طولانی روشن شود.

کد خبر : ۱۴۰۲۱۲۰۴.۰۲