معراج نیوز

پایگاه خبری معراج نیوز

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور : برپایی مواکب مشترک بین شیعه و سنی در اربعین موثر است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در آئین همایش قدمهای آسمانی که با حضور موکب داران اربعین در بقعه مقدس شیخ صدوق برگزار شد گفت: در اربعین برپایی موکب های مشترک و اخوت اسلامی بین شیعیان بسیار موثر است و این کار باید ادامه پیدا کند.

به گزارش معراج نیوز ، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در این گردهمایی با اشاره به واقعه عاشورا گفت: نقل است امام حسین(ع) در کربلا لحظه ای به خواب رفتند و وقتی چشم باز کردند فرمودند: “انا لله و انا الیه راجعون”، حصرت علی اکبر(ع) پرسیدند چرا کلمه استرجا را فرمودید؟ (معمولا وقتی مصیبتی در راه است این جمله را می گویند) حضرت فرمودند: در عالم رویا دیدم قافله می رود و موجی آنها را هدایت می کند و به تعبیر من شهادت در پیش است حضرت علی اکبر(ع) گفتند ما بر حق نیستیم؟ امام حسین(ع) می فرماید: ما برحقیم.

دکتر خاموشی در ادامه افزود: محاوره ای که بین این پدر و پسر صورت گرفت، نشان دهنده این است که در نظام مکان کسی با قانون جاذبه نمی تواند مبارزه کند و باید تمکین کنیم، چون قانون جاذبه هست اگر خود را از بالا به پایین پرت کنیم به زمین می خوریم و این نشانه حق در قانون طبیعت است یا اگر سم بخوریم بیمار می شویم و این قاعده است. امروز اگر قدرت نظام اسلامی دست بالا دارد و به قدرت بازدارندگی رسیده که دشمن مجبور است سرفرود بیاورد، نشانه نظام تشریع منطبق بر نظام تکوین است و بشر می خواهد قاعده را بر هم بزند. یکی طاغوت و دیگری حکومت عدل می شود. وی ادامه داد: طاغوت کسی است که مشی قدرت را طی کرده و خلاف رضایت حق عمل می کند. اینجاست که امام حسین(ع) می گوید مثل من حسین که والی عدلم نمی تواند با حاکم ظالم بیعت کند، پس حق برگرفته از قوائد عالم وجود است.

رییس اوقاف و امور خیریه در ادامه : خاندان اهل بیت(ع) در دوران اسارت هم بر اساس اثبات حق و حقانیت الهی صحبت کردند. انقلاب اسلامی تابلوی ایثار و شهادت را که برگرفته از درس های کربلا است بالا نگه داشته و پیروز شده است، امروز هم انقلاب در اربعین این تابلو را بالا نگه می‌دارد. دشمن هرچه تلاش می‌کند آن را کمرنگ کند، اما علاقه مردم به اربعین بیشتر می‌شود و تلاش دشمن بی‌نتیجه می‌ماند. ما باید تلاش کنیم پرچم اربعین پررونق‌تر از هر سال بالا نگه داشته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی با بیان اینکه در اربعین باید دنبال زیارت غریب برویم، گفت: هر سال بر رونق اربعین افزوده می‌شود و این وحدت عالم اسلام تحت سایه امام حسین(ع) در همه جای دنیا گسترش پیدا می‌کند. باید بر خلوص موکب داران خسته نباشید گفت که همه در مسیر امام حسین(ع) غیر از رضایت الهی فکر دیگری ندارند. زبان ما در وصف مجاهدت موکب داران در ایران و عراق قاصر است.

وی خاطر نشان کرد: اوقاف هم بر اساس نیات واقفین در بقاع داخل ایران و عراق همچون سامرا، کاظمین، نجف و کربلا فعالیت دارد. موکب های مشترک و اخوت اسلامی بین شیعیان بسیار موثر است که باید ادامه پیدا کند، ما امتی قدرتمند هستیم که باید در این جغرافیای سخت به مسیر خود ادامه بدهیم.

خدمت رسانی ۳۰۰ موکب از دهم ماه صفر

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امو خیریه هم در این همایش از برپایی مواکب اوقاف از ۱۰ صفر خبر داد و اظهار داشت: برنامه جاماندگان در شهرها با محوریت بقاع متبرکه برگزار می شود که فضایی برای دلدادگان امام حسین(ع) ایجاد می شود تا جان و دل خود را با حال و هوای عتبات مقدس پیوند دهند.

حجت الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه سخنانش خطاب به موکب داران گفت: شما در اربعین قرار است در مسیر زوار در اعتاب مقدس به ایفای نقش بپردازید و گامی در جهت بزرگداشت این رویداد بردارید. این در حالی است که در شرایط خاصی قرار داریم، از صدر اسلام دشمنان به انواع مختلف گاهی با تهدید، گاهی با توطئه و گاهی با محاصره به دنبال خاموش کردن ندای الهی بوده اند. تاریخ همچنان در حال تکرار است، در زمان ما هم اتفاقاتی می افتد و دشمنان به بهانه های مختلف گاهی با توهین و گاهی با شبهه افکنی می خواهند این نور را خاموش کنند، اما قرآن که معجزه پیامبر(ص) است توطئه آنها را به خودشان بازمی گرداند.

حجت الاسلام عادل بیان کرد: ما اعتقاد داریم این مسیر تمرینی برای اعلام آمادگی برای ظهور است. مردم حاضرند همه چیز خود را در راه امام حسین(ع) بذل کنند، این راه انشاالله منتهی به ظهور می شود، پس باید هر صبح و شام منتظر این لحظه باشیم.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: برنامه اربعین را اگر از دور ببینید فکر می کنید همایشی است که انواع و اقسام پذیرایی صورت می پذیرد، البته اینطور است اما این سفر، سفر تحمل سختی هاست. موکب داران شاید در این مدت شبی یکی دو ساعت بیشتر نمی خوابند اما همواره از خدا می خواهند این خدمتگذاری را از آنها نگیرد زیرا معتقدند  امام حسین(ع) آنها را قبول کرده و اجازه داده در این دستگاه خدمتگذار باشند.

وی در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: در اربعین پیشرو از امامزادگان و امنای موقوفات و همکاران اوقاف همه برای خدمتگذاری پیشقدم هستند و بیش از ۳۰۰ موکب در مرزها و اعتاب برگزار می شود و از دهم ماه صفر خدمات رسانی به زائران را شروع می کنند. از شما موکب داران درخواست داریم تا هر گونه اقدامی را با هماهنگی انجام دهید و اگر قرار است تجهیزاتی ارسال شود با دبیرخانه ستاد اربعین ارتباط برقرار کنید تا اقدامات لازم صورت پذیرد. 

کد خبر : ۱۴۰۲۰۵۱۸.۰۱