معراج نیوز

پایگاه خبری معراج نیوز

تهیه کننده لوپتو، پرفروش ترین فیلم سال: انیمشین ایران در حال اثبات خود به سینما است

لوپتو نام انیمیشنی است که سال گذشته عنوان پرفروش ترین فیلم سینمایی کشور را از آن خود کرد. این فیلم با همکاری گروهی جوان در کرمان تولید شد، فیلمی که بیش از دو سال مراحل تولید آن طول کشید و سرانجام با کمک و حمایت های مرکز انیمیشن حوزه هنری توانست به چرخه اکران برسد. داستان انیمیشن لوپتو درباره آسایشگاهی است که صاحبش یک دکتر روانشناس است و به جای قرص و دارو با شیوه ساخت اسباب بازی بیمارانش را درمان می کند و ... با " محمد حسین صادقی" تهیه کننده انیمیشن لوپتو به گفتگو نشستیم تا از مراحل تولید و استقبال مردم از این فیلم برایمان بگوید.

_ برایمان از تولید انیمیشن لوپتو بگویید؟ ساخت لوپتو چقدر طول کشید ؟

_ از سال ۹۴ تصمیم گرفتیم تولید انیمیشن سینما را آغاز کنیم، به همین دلیل پیدا کردن موضوع و فیلمنامه ای که مخاطب را جذب کند یک سالی طول کشید. سال ۹۵ بود که تولید انیمیشن لوپتو را در استودیو فراسوی ابعاد کرمان شروع کردیم و تا شهریور ۹۶ کار تولید فیلم را جلو بردیم، از همان ابتدا برنامه مان این بود با مجموعه ای که در حوزه انیمیشن سرمایه گذاری می کند مشارکت کنیم، مرکز انیمیشن حوزه هنری یکی از اصلی ترین گزینه ها بود. مدیر مرکز وقت نظر مثبتی درباره کار ما داشتند به همین دلیل کنارمان قرار گرفتند و درتولید لوپتو به ما کمک کردند.

_ انیمیشن لوپتو در واقع شخصیت های بومی ایرانی را به تصویر می کشد.این موضوع چقدر توانسته در جذب مخاطب تاثیر داشته باشد؟

_ درباره ارتباط مخاطب با شخصیت های فیلم و اینکه لوپتو چقدر توانسته بین خانواده ها جایگاه خودش را پیدا کند و مورد استقبال مخاطب قرار بگیرد، می توان گفت با فروشی که لوپتو داشته نشان می دهد توانسته مورد استقبال قرار بگیرد، اما به طور کلی شخصیت های بومی و ایرانی جایشان در فیلم ها خالی بود و ما هم تلاشمان را کردیم تا انیمیشنی را به مخاطب ارائه دهیم که شخصیت ها کاملا ایرانی باشد تا مخاطب همزاد پنداری کند، به نظر تا حد زیادی هم در این حوزه موفق بودیم.

_ به نظرتان برای بهتر شدن کیفیت و پیشرفت صنعت انیمیشن چه باید کرد؟

_ انیمیشن ایران دارد یک دوره خاصی را سپری می کند و در حال اثبات خود به سینمای ایران است. معتقدم انیمشین هایی مانند لوپتو مخاطبین گروه خاصی را به سمت سینما جذب می کنند و گستره مخاطبین را افزایش می دهند در نتیجه می توانند احیاگر سینمای ایران باشند، اما به همان میزان که می تواند نقش آفرین باشد به آن توجه ای نشده است، منظورم از توجه این است که بالاخره برای تولید انیمیشن باید یک متولی مشخص وجود داشته باشد، باید یک برنامه ریزی بلند مدت راهبردی، تا ما بدانیم به عنوان مثال در ۲۰ سال آینده قرار است در کجای صنعت انیمیشن جهان حاضر شویم یا به لحاظ کیفیت و کیمیت تولیدات به چه نقطه ای برسیم و چه بازاری را در اختیار بگیریم. اینها نشان دهنده این است که باید سرمایه گذاری بیشتری روی انیمشین ایران شود، استودیوها و تیم هایی که وجود دارند تقویت شوند و افرادی که می خواهند وارد بازار کار شوند از هدایت شغلی بهره مند شوند.

_ پس انیمیشن می تواند سینمای کشور را از رکود خارج کند؟

_ معتقدم چون مخاطب اصلی انیمیشن ها کودک و خانواده هستند و با توجه به اینکه عمده تولیدات سینمای کشور برای مخاطب بزرگسال است و این آثار باز قشر خاصی را در میان مخاطب بزرگسال به عنوان هدف در نظر می گیرد، انیمیشن با اکران در سالن های سینما دارد مخاطب جدیدی را به سالن های سینما وارد می کند، پس این گروه جدید مخاطبین حتما در زمینه پخش و توزیع و کلیت سینمای ایران کمک می کند. مخاطبین کودک و مخاطب خانواده در همه جای دنیا مورد توجه تولیدکنندگان و پخش کنندگان آثار سینمایی هستند، در ایران هم باید خیلی جدی و با برنامه در فصل های اکران به این گروه از مخاطبین نگاه شود و فیلم هایی در چرخه اکران برای این گروه از مخاطبین حضور داشته باشند تا بتوانند مخاطب کودک و خانواده را به سینما بیاورند.

_  از سختی های تولید لوپتو برایمان بگویید؟

_ اگر بخواهم درباره سختی های تولید لوپتو بگویم ساعتها باید در این باره صحبت کنم، واقعا پروژه را با سختی های بسیاری تولید کردیم. اولا اینکه ما این فیلم را در کرمان تولید کردیم، عدم وجود امکانات کافی و لازم و نیروی انسانی متخصص مورد نیاز پروژه انیمیشن باعث شد تا سختی کار دو چندان شود. خود کار تولید انیمیشن سخت و زمان بر است و نیاز به صبر و تحمل زیادی دارد، این مشکلات در شهرستان دو چندان می شود و باعث می شود روی تیم اصلی تولید فشار زیادی وارد شود . نکته دیگر اینکه ما دچار مشکلات مالی بسیاری شده بودیم و با سختی بسیاری دست و پنجه نرم کردیم تا بتوانیم فیلم را به اتمام برسانیم ، بارها در پیک تولید نگرانی و استرس این را داشتم که ممکن است پروژه هر لحظه زمین بخورد و ما نتوانیم ادامه دهیم و خدا شکر کار به ثمر رسید و لوپتو اکران شد.

_ گویا اکران انیمیشن لوپتو باعث شد به فکر تولید لوازم جانبی شخصیت ها باشید تا با فروش آنها درآمدزایی کنید، در این باره هم برایمان بگویید؟

_ درباره تولید لوازم جانبی لوپتو مانند لوازم التحریر یا سایر وسایل، محصولاتی در حال تولید و آماده سازی است و امیدوار هستیم که به زودی وارد چرخه توزیع شود تا علاقمندان به انیمیشن لوپتو بتوانند از این وسایل استفاده کنند. درباره بحث درآمد زایی بالاخره بازار پردازی و تولید محصولات انیمیشن و ورودشان به بازار در همه جای دنیا یک رویه مرسوم است و اکثر انیمیشن های خوب دنیا درآمدی که از بحث بازار پردازی وسایل جانبی کسب می کنند بیشتر از درآمدی است که از فروش خود انیمیشن برایشان دارد، اما خوب در ایران به نظرم هنوز برای کار جای زیادی وجود دارد. همین الان محصولات جانبی که در رابطه با انیمیشن های ایرانی تولید می شوند در حد زیاد و فراگیر نیست که بتواند درآمدزایی فابل توجه ای را با خود به همراه داشته باشد. بالاخره تولید آن محصولات جانبی حالا هر چه که باشد نیاز به سرمایه گذاری دارد و تولید کنندگان باید راغب شوند که از شخصیت های ایرانی استفاده کنند، البته شرط این کار تولید و عرضه آثار و انیمیشن های خوب در سینما است که بتوانند محبوبیت کسب کنند و این هم به نظرم به گذر زمان نیاز دارد.

کد خبر : ۱۴۰۲۰۱۲۵.۰۱