معراج نیوز

پایگاه خبری معراج نیوز

اجرای کتابت قرآن کریم، توسط جاماندگان اربعین حسینی در قدمگاه امامزاده صالح (ع)

طرح کتابت قرآن کریم همزمان با اربعین حسینی توسط 3 هزار و12 نفر از افرادی که توفیق حضور در پیاده روی اربعین حسینی را نداشتند در قدمگاه امامزاده صالح (ع) تجریش اجرا شد.

به گزارش معراج نیوز، قدمگاه امامزاده صالح(ع) تجریش در روز اربعین حسینی میزبان کاتبان آیات نور بود. “دکتر اسماعیل رهدار” رئیس ستاد کتابت نور در سایه شمس الشموس و مسئول برگزاری مراسم کتابت قرآن کریم با  اشاره به اجرای طرح کتابت قرآن کریم توسط جاماندگان اربعین حسینی می گوید: « طرح کتابت قرآن کریم از سال ۱۳۸۷ در مناسبت های مختلف اجرا شده است. امسال هم این طرح با همکاری ستاد کتابت نور در سایه شمس الشموس، شورایاری محله تجریش، سرای محله تجریش و هیئت متوسلین به امام حسن مجتبی (ع) اجرا می شود.» هر ساله با اجرای طرح کتابت قرآن کریم آیات نور به خط تحریر یا خط خوشنویس و نثر نویس کتابت می شود. دکتر رهدار با بیان اینکه بخشی از این برنامه در مسیر نجف به کربلا اجرا می شود اظهار دارد: « هر ساله طرح کتابت قرآن کریم را اجرا می کنیم و پس از پایان کتابت قرآن نوشته شده به یکی از اماکن مقدس اهداء می شود. امسال تصمیم گرفتیم بخشی از این طرح در طول مسیر نجف به کربلا توسط شرکت کنندگان در پیاده روی اربعین انجام شود و بخش دیگر هم در قدمگاه امامزاده صالح(ع) اجرا شود.» در میان شرکت کنندگان در طرح کتابت قرآن از همه گروه های سنی دیده می شود. از کودک ۸ ساله تا پیرزنی ۸۰ ساله آمده اند تا قرآن را با خط خود کتابت کنند. مسئول اجرای برنامه کتابت قرآن با اشاره به استقبال مردم از این طرح می افزاید: « برای حضور در این طرح شرط سنی خاصی وجود ندارد و افراد با هر سنی می توانند شرکت کنند، همان طور که اولین فرد شرکت کننده دخترکی ۹ ساله با نام فاطمه از کودکان کار بود. این را هم یادآوری کنم برای هر کاتب ۳ خط از قرآن کریم در نظر گرفته شده است تا کتابت کند و به شماره واتس آپ همه شرکت کنندگان در طرح کتابت قرآن بلافاصله لوح تقدیری ارسال می شود.

آیات را به دلخواه انتخاب کنید

با اجرای طرح کتابت قرآن کریم قرار است حدود ۳ هزار و ۱۲ صفحه از قرآن کریم توسط جاماندگان اربعین کتابت شود. علیرضا حمیدی دبیرشورایاری تجریش و رابط شورایاران در منطقه یک تهران اربعین را بزرگترین گردهمایی مسلمانان می داند و معتقد است:  برای کتابت قرآن برگه هایی را در نظر گرفته ایم که سه خط از آیات قرآن در آنها نوشته شده است، هر فرد یک یا دو برگه را می تواند برای کتابت انتخاب کند و در برگه های خوشنویسی که در اختیارش قرار داده می شود با خودکار بنویسد، البته در کنار برگه های آیات، فرم ثبت نام هم در اختیار شرکت کنندگان قرار داده می شود تا نام و نام خانوادگی، سن، تحصیلات و شماره تماس خود را ذکر کنند تا بتوانیم در لیست کاتبان قرآن کریم نامشان را ذکر کنیم.» برای حضور در برنامه کتابت قرآن کریم هر فردی که سواد خواندن و نوشتن دارد می تواند شرکت کند. دبیر شورایاری محله تجریش در ادامه می افزاید: « برنامه طرح کتابت قرآن کریم روز اربعین حسینی از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب در قدمگاه امامزاده صالح (ع) تجریش واقع در مجاورت درب اصلی امامزاده برگزار می شود، در صورتی که همه تعداد صفحات در نظر گرفته شده، کتابت نشوند هر تعداد صفحاتی که باقی بماند در برنامه ای که روز ۲۸ صفر همزمان با سالروز شهادت پیامبر اکرم (ص) در همین مکان برگزار می شود در اختیار عاشقان اهل بیت(س) قرار می گیرد تا با شرکت در این طرح از ثواب کتابت قرآن کریم بهره مند شوند.»

خوشحالم کتابت قرآن کریم توفیقمان شد

در میان شرکت کنندگان در طرح کتابت قرآن کریم افرادی دیده می شوند که همراه با خانواده آمده اند تا آیات نور را کتابت کنند. ” فاطمه پیله ور دانش” یکی از این افراد است که همراه با همسر، دختر، پسر و نوه اش در این برنامه شرکت کرده است. او از حضورش در این مراسم می گوید: « از استان مازندران و شهرستان قائم شهر آمده ایم. هر سال در پیاده روی اربعین شرکت می کردیم، امسال قسمت نشد در پیاده روی اربعین حضور داشته باشیم با خانواده تصمیم گرفتیم در پیاده روی جاماندگان اربعین به حرم عبدالعظیم حسنی (ع) شرکت کنیم. پس از پیاده روی برای زیارت به امامزاده صالح(ع) آمدیم که متوجه برگزاری مراسم کتابت قرآن شدیم و تصمیم گرفتیم به صورت خانوادگی در این طرح شرکت کنیم.» پیله ور دانش حضور در این مراسم را توفیقی می داند که خدا نصیب خود و خانواده اش کرده است. او معتقد است: نوشتن آیه در حفظ آیات کمک می کند و باعث می شود تا در معنای آن هم تدبر کنیم. وی حرف هایش را ادامه می دهد: «کتابت قرآن حس خیلی خوبی است که قابل بیان نیست. چه خوب است اینگونه کارها در اعیاد و مناسبت ها ادامه داشته باشد چرا که این کار باعث می شود تا کودکان و نوجوانان با قرآن بیشتر مانوس شوند. معتقدم آیات نور برای راهنمایی ما آمده است و امروز این موضوع را به خوبی درک کردم، چرا که مشکلی داشتم که بی نهایت ناراحت بودم وقتی معنای آیه ای که برای کتابت به نام من افتاد را در قرآن خواندم دیدم خداوند بندگانش را به صبر دعوت می کند و این را نشانه ای از سوی خدا می دانم که با صبر مشکلات حل می شود.»

کد خبر : ۱۴۰۱۰۶۲۶.۰۲