معراج نیوز

پایگاه خبری معراج نیوز

تاکید فعالان محیط زیست و مسئولان شهری بر حفظ باغ ملی گیاه شناسی: تلاش برای نجات ۴ هزار گونه گیاهی از دست بلند مرتبه ها

ساخت و ساز بلند مرتبه ها در مجاورت باغ گیاه شناسی و آسیب هایی که با احداث این برج ها به سفره های آب زیرزمینی و باغ گیاه شناسی ملی وارد می شود، فعالان محیط زیست و کنشگران شهری همچنین مسئولان باغ گیاه شناسی را بر آن داشته است تا برای حفظ و نگهداری این سرمایه عظیم طبیعی از دست بلند مرتبه ها، تلاش کنند. در همین راستا پنجمین جلسه هم اندیشی مسئولان باغ گیاه شناسی ملی با حضور مهندس فرزانه صادق مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهر سازی و دکتر علی علیزاده رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور و همچنین جمعی از مسئولان، اساتید و نخبگان گیاه شناسی و فعالان محیط زیست عصر روز سه شنبه ۱۳ دی ماه در سالن جلسات باغ گیاه شناسی ملی برگزار شد.

«ساخت برج های عظیم در مجاورت باغ گیاه شناسی ملی تصمیم غیرکارشناسی و مغایر با اهداف محیط زیست است.» این ها بخشی از جملات دکتر علیزاده علی آبادی رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور در این نشست بود. دکتر علیزاده در ادامه سخنانش با تاکید بر مصون سازی باغ از دست بلند مرتبه ها گفت: « زمانی که این محل برای احداث باغ گیاه شناسی انتخاب شد تا شعاع چند کیلومتری آن اراضی طبیعی وجود داشت و خبری از ساخت و سازها نبود. در این باغ ۴ هزار گونه گیاهی وجود دارد که برخی از آنها از نوع گیاهان بومی و در حال انقراض هستند که اتمام این ساخت و سازها پیامد زیان باری را برای این گیاهان به دنبال خواهد داشت.» وی در ادامه افزود: « باغ گیاه شناسی سرمایه ای ملی است که با هزینه بسیار احداث شده و نگهداری می شود. اگر چه بحث جایگزین زمین معوض برای ساخت و ساز از سوی وزارت جهاد کشاورزی مطرح شده است اما همچنان شاهد عملیات ساخت و ساز برج های ۳۰ طبقه در اطراف باغ هستیم.»

رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور با تاکید بر تلاش برای نگهداری و حفظ باغ گیاه شناسی ملی اظهار داشت: « تا کنون نامه نگاری های بسیاری را به مسئولان برای حفظ باغ گیاه شناسی داشتیم و درخواست کردیم تا از ادامه ساخت و سازها جلوگیری شود، با وجود درخواست معاون اول رئیس جمهور از شهردار تهران جهت متوقف نمودن روند ساخت و ساز تا تعیین تکلیف و تصمیم گیری نهایی، اعتنایی به این دستور نشده و عملیات ساخت و ساز برج ها همچنان با سرعت در حال انجام است.» دکتر علیزاده در ادامه افزود: « نتیجه تلاش هایمان در حفظ باغ باعث شد تا نهادهایی همچون دادستانی کل کشور، معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر نهادهای اثرگذار مجوز صادر شده برای ساخت و ساز ها را غیرقانونی بدانند، چرا که این حرکت غیرملی مغایر با اهداف زیست محیطی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی گیاهی کشور است.»

باغ گیاه شناسی ثروتی بین نسلی

فرزانه صادق مالواجرد معاون وزارت راه و شهرسازی در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه، از خطراتی که باغ گیاه شناسی ملی را تهدید می کند آگاه است وعده داد که پیگیر حفظ باغ خواهم بود، وی گفت: « این باغ ثروتی بین نسلی و چشم اندازی برای آینده است. شرایط خیلی سخت است و باید بر سر بدیهیات پافشاری کرد، اما همچنان می توان به حفظ باغ گیاه شناسی ملی امیدوار بود، چرا که این باغ با رویش گیاهان خود می گوید امیدواری باید وجود داشته باشد.»

مالواجرد در ادامه افزود: « در طرح تفصیلی که به شهرداری تهران ابلاغ شده است، این پهنه، پهنه ای است که نمی تواند ۵ طبقه بیشتر در آنجا ساخته شود پس اساسا برجی نمی تواند اینجا ساخته شود. او اظهار داشت: « موضوعاتی هست که بحث را پیچیده می کند، ولی به هر حال پروانه ساختی داده شده و نباید فراموش کنیم مالکینی که این ساخت و سازها را انجام می دهند هم باید حق و حقوقشان مرتفع شود. شاید بتوان با دادن زمین معوض به آنها در جای دیگر با ارزش افزوده برای ساخت و ساز دیگر اقدام شود.»

معاون راه و شهرسازی با بیان اینکه کمترین کمکی است که توانستیم انجام دهیم گفت: « خیلی شفاف باید بنویسیم و خیلی شفاف باید پیگیری کنیم. چرا که حفظ باغ موضوع پر اهمیتی است.»

 در ادامه، صاحب نظرانی در حوزه های پژوهشی، آموزشی، اجرایی و فرهنگی به بیان دیدگاه های خود پرداختند و همگی بر لزوم پیگیری های جدی و طرح مطالبه گری به روش های مختلف برای توقف و انتقال پروژه بلند مرتبه سازی و حفاظت از باغ تاکید داشتند. همچنین دبیر شورای ملی هماهنگی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی، بر درخواست رسمی سازمان های مردم نهاد از وزارت کشور، برای تشکیل زنجیره انسانی خبر داد.   

کد خبر : ۱۴۰۱۱۰۱۳.۰۱