معراج نیوز

پایگاه خبری معراج نیوز

برگزاری مراسم کاشت نهال در امامزاده سیده ملک خاتون(س)

همزمان با هفته منابع طبیعی و آبخیزداری، آئین کاشت نهال روز جمعه ۱۸ اسفند ماه با حضور حجت الاسلام علاییان نماینده ولی فقیه در سازمان جنگلها و آبخیزداری کشور، رضا بیانی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران همچنین جمعی از مسئولان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران در آستان مقدس امامزاده سیده ملک خاتون (س) برگزار شد. 

به گزارش معراج نیوز، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از توزیع هزاران اصله نهال در استان تهران خبر داد و گفت: از یازدهم آذر ماه تا کنون حدود ۷۰۰ هزار اصله نهال در استان تهران توزیع کردیم که این تعداد تا پایان هفته منابع طبیعی و اوایل فروردین ماه به یک میلیون اصله نهال خواهد رسید. وی در ادامه افزود: مساحتی که تا کنون نهال ها کاشته شده اند حدود هزار و پانصد هکتار است و پانصد هکتار هم تا آخر اسفند ماه مورد کشت نهال قرار می گیرد که مجموعا به ۲ هزار هکتار می رسد.

بیانی با اشاره همکاری سازمان منابع طبیعی و سازمان اوقاف گفت: تفاهم نامه ای که ما با سازمان اوقاف داریم، در زمین هایی که از نظر سازمان اوقاف و امور خیریه مشکلی ندارند درختکاری صورت می گیرد، سعی مان بر این است تا درختان چوب ده و سود ده مانند صنوبر را انتخاب کنیم تا زمینه کارآفرینی و اشتغالزایی هم فراهم شود.

وی ادامه داد: آماده همکاری با امامزادگانی که شرایط و فضای کاشت نهال را دارند، هستیم. تلاش می کنیم تا در مکان هایی نهال غرس شود که شرایط نگهداری وجود داشته باشد. بر اساس تفاهم نامه ای که داریم حفظ و نگهداری این نهالها و درختان بر عهده اوقاف و امور خیریه است. البته در عرصه های منابع طبیعی این وظیفه بر عهده اداره منابع طبیعی و آبخیزداری است. 

کاشت ۱۴ نهال به نیت ۱۴ معصوم(س)

ابوالفضل حسین آبادی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جنوب شرق تهران هم در حاشیه این مراسم با اشاره به آئین غرس نهال در امامزادگان اظهار داشت: درختکاری صدقه جاریه ای است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن تاکید بسیار دارند. در بسیاری از بقاع متبرکه کشور که فضا برای کاشت درخت وجود دارد همزمان با هفته درختکاری نهال هایی غرس می شود. در محدوده جنوب شرق تهران چهار امامزاده وجود دارد که این مراسم در امامزاده اهل بن علی(ع) و امامزاده سیده ملک خاتون(س) که فضای مناسب برای کاشت درخت را دارند انجام شد.

حسین آبادی افزود: امروز به نیت چهارده معصوم (س) ۱۴ اصله نهال در امامزاده سیده ملک خاتون غرس شد.

وی در ادامه اشاره ای هم به ویژه برنامه های ایام ماه رمضان و نوروز داشت اداره اوقاف جنوب شرق تهران داشت و گفت: با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز همانند سنوات گذشته ویژه برنامه جزء خوانی قرآن، برپایی خیمه های معرفت، ویژه برنامه های ولادت امام حسن(ع)  و لیالی قدر همچنین برپایی سفره های افطار در امامزادگان را داریم. طرح آرامش بهاری هم از دیگر برنامه های اجرایی است که همزمان با تحویل سال و فرا رسیدن نوروز در اماکن متبرکه اجرا می شود.

حجت الاسلام الیاس قاسم پور مسئول عقیدتی حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان منابع طبیعی کشور هم در ادامه این مراسم با اشاره به اهمیت نهال کاری در دین اسلام گفت: نهال کاری از منظر دین اسلام اهمیت ویژه ای دارد، همانطور که پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: هر کسی درختی غرس کند حتی بعد از مرگش اگر انسانی از میوه یا سایه اش استفاده کند یا حیوانی از برگش استفاده کند این کار برای شخصی که آن درخت را کاشته صدقه جاریه است. اهل بیت (س) همیشه به درختکاری اهتمام ویژه ای داشتند. به طوری که در روایات داریم حضرت علی (ع) باغاتی را احداث کرده و آن را وقف فقرای مدینه کرده بودند.

وی در ادامه افزود: وجه مشترک سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در این است که هر دو سازمان با همکاری یکدیگر درخت می کارند، این کار چندین ثمره دارد: اول اینکه این درختکاری وقف می شود تا آیندگان از آنها استفاده کنند و افزایش درختکاری هم باعث پاکیزگی هوا می شود.

حجت الاسلام قاسم پور حفظ درختان را مهم دانست و گفت: در کنار کاشت درخت، حفظ درختان موضوع مهمی است، درختکاری باید با درخت داری همراه باشد. وظیفه حفظ، احیاء و صیانت از درختان و جنگل ها بر عهده سازمان منابع طبیعی است، این وظیفه را در سازمان واحد یگان حفظ بر عهده دارد که شبانه روز به حفظ و صیانت درختان اهتمام ویژه ای دارند.

کد خبر : ۱۴۰۲۱۲۱۸.۰۱