معراج نیوز

پایگاه خبری معراج نیوز

در نشست هیئت شطرنج شمیرانات با اصحاب رسانه مطرح شد:  استعدادهای خوبی در شطرنج نهفته است

نشست هیئت شطرنج شمیرانات با اصحاب رسانه عصر روز چهارشنبه ۱۶ خرداد ماه با حضور دکتر فرزاد ناصری رئیس هیئت شطرنج شمیرانات و مربی و داور رسمی فدراسیون شطرنج، محمدرضا علوی زاده روانشناس و مسئول کمیته سلامت شطرنج شمیرانات، مهرداد آهوران موسس مدرسه شطرنج آهوران و مربی فدراسیون شطرنج و علیرضا غروی دبیر هیئت شطرنج شمیرانات و مجری و فیلم ساز همچنین جمعی از اصحاب رسانه در مدرسه شطرنج آهوران برگزار شد.

به گزارش معراج نیوز، رئیس هیئت شطرنج شمیرانات در ابتدای این نشست شطرنج را آمیزه ای از علم، هنر و ورزش دانست و گفت: شطرنج علاوه بر علم و هنر ورزشی فکری است، خوشبختانه در برخی از مناطق آگاهی ها درباره این رشته خوب انجام شده به همین دلیل جذب علاقمندان راحت تر صورت می گیرد. وی افزود: نباید فراموش کنیم معرفی شطرنج و آگاهی خانواده ها درباره اینکه این رشته ورزشی می تواند موجب رشد فکری و شناختی فرزندانشان شود تنها با معرفی هر چه بیشتر این ورزش امکان پذیر است. برای یادگیری شطرنج سن خاصی لازم نیست چرا که یک کودک ۵ ساله تا یک فرد ۸۰ ساله می توانند شطرنج بازی کنند و از این بازی به عنوان یک علاقه و تفریح لذت ببرند.

رئیس هیئت شطرنج شمیرانات آمادگی این هیئت را برای آموزش شطرنج به علاقمندان اعلام کرد و اظهار کرد: محدوده محله و شهرستان هدف ما را که آموزش بهتر است محدود نمی کند. هر کس از هر شهر و محله ای علاقمند به یادگیری و آموزش باشد استقبال می کنیم.

ناصری بیان داشت: هیئت شطرنج شمیرانات متشکل از کمیته های متعددی اعم از کمیته مسابقات، آموزش همگانی، سلامت روان و بخصوص کمیته هنرمندان است که برای اولین بار در کشور این کمیته توسط بهمن دان بازیگر و پیشکسوت سینما تشکیل شده است.

رئیس هیئت شطرنج شمیرانات اشاره ای به برگزاری مسابقات و کلاس های آموزشی داشت و سخنانش را ادامه داد: ما در مدرسه آهوران فضای آماده ای را داریم که مسابقات ریتد یا مسابقات استاندارد در اینجا برگزار می شود. علاوه بر آن کلاسهای آموزشی با معرفی مربیانی از سوی هیئت شطرنج شمیرانات در نقاط مختلف محله مانند سراها؛ فرهنگسراها و مدارس آموزشی در حال برگزاری است. وی افزود: مسابقات استاندارد ریتد با این معنا که به فدراسیون جهانی اعلام می شود و آنها هم در لیست جهانی آنها را اعلام می کنند از ۲۴ خرداد ماه شروع می شود، علاقمندان و شطرنج بازان می توانند در این مسابقات توانایی خود را به نمایش بگذارند، نفرات برتر علاوه بر دریافت جوایز نفیس به مسابقات استانی و کشوری هم  اعزام می شوند.

ناصری در پایان سخنانش افزود: بیش از ۹۰ درصد بازیکنان شطرنج شمیرانات را نوجوانان و دانش آموزان تشکیل داده اند و این را اعلام می کنیم آماده همکاری با مدارس در آموزش شطرنج به دانش آموزان هستیم.

کمیته ای برای آمادگی ذهنی شطرنج بازان

محمدرضا علوی زاده روانشناس و مسئول کمیته آمادگی ذهنی و روان هیئت شطرنج شمیرانات در ادامه این نشست درباره اهمیت بهداشت روانی در شطرنج گفت: اهمیت سلامت جسم و روان در شطرنج مساله مهمی است، یک بازیکن شطرنج ممکن است ۴ ساعت یک جا بنشیند پس قطعا آمادگی جسمی بالایی می خواهد تا در این شرایط تعادل خود را حفظ کند و در کنار آن آمادگی ذهنی لازم را هم باید داشته باشد. برای آمادگی ذهنی آرام سازی، رویارویی با دشواری ها و استرس ها هنگام مسابقه و ابتکار عمل روانی و افزایش تمرکز کارهایی است که ما در کمیته آمادگی ذهنی انجام می دهیم.

وی اظهار داشت: موضوع دیگر سلامت روان است. ورزشکاران مانند همه افراد نیازمند برخورداری از سلامت روان هستند تا در کنار ورزش زندگی عادی خود را مدیریت کنند. استفاده از تکنولوژی و فناوری های نوین علوم حساس مانند نقشه های منفی، خدمات نوروتراپی و… برای اولین بار در سطح کشور ما این فعالیت ها را انجام می دهیم، در واقع همه اقدامات لازم برای رسیدن فرد به آن آرامش لازم بر عهده این کمیته است.

آموزش نزدیک به ۲۰۰ نفر در مدرسه شطرنج

مهرداد آهوران موسس مدرسه شطرنج اولین فارغ التحصیل کارشناسی رشته شطرنج در کشور هم به شمار می رود. وی هدف از تاسیس مدرسه شطرنج را آموزش اصولی و با کیفیت این رشته ورزشی به علاقمندان بیان کرد و گفت: در راستای اهداف آموزشی تلاش نمودیم تا یک فضای مناسب برای یک شطرنج باز را از لحاظ میز و صندلی، روشنایی، تهویه، مهره ها و ساعت شطرنج تامین کنیم.

وی افزود: فدراسیون شطرنج کشور در بخش آموزش، برنامه هایی مطابق با طرح درس فدراسیون جهانی، برای یکسان سازی برنامه ریزی نمود که متاسفانه تا امروز اجرا نشده است، حال آنکه طرح درس ما بر اساس طرح درس فدراسیون جهانی شطرنج به صورت ترمیک پیش می رود.

آهوران درباره آموزش در این مدرسه گفت: آموزش های ما به صورت حضوری و آنلاین است البته این را یادآور شوم در زمان شیوع کرونا کلاس های آنلاین ما از سراسر کشور مخاطب داشت و در حال حاضر هم مخاطبینی از سراسر کشور و خارج از کشور داریم. لازم است یادآور شوم حمایت بخش دولتی و خصوصی باعث می شود تا بتوانیم فعالیت مان را به صورت مستمر با کیفیت خوب انجام دهیم.

تولید برنامه تلویزیونی برای معرفی بیشتر شطرنج

علیرضا غروی دبیر هیئت شطرنج شمیرانات و مجری و فیلم ساز هم در این نشست به تولید برنامه تلویزیونی درباره شطرنج اشاره نمود و گفت: از سال ۱۳۹۸ پیگیر تولید برنامه تلویزیونی بودیم تا خاستگاه و تاریخچه شطرنج را معرفی کنیم، موانع بسیاری تا به امروز وجود داشت که خوشبختانه برداشته شد و درصدد هستیم تا پیش تولید این برنامه را به زودی آغاز کنیم.

غروی در ادامه اشاره ای به موضوع فیلم داشت و افزود: موضوع این برنامه درباره تاریخچه شطرنج ایران است، همه جهانیان مدعی بودند که شطرنج متعلق به کشور هند است و از این کشور به ایران آورده شده است در صورتیکه طبق مستندات شطرنج از ایران به تمام جهان صادر شده است، ما در این برنامه با حضور کارشناسان این موضوع را روشنگری می کنیم.

مجری فیلم شطرنج درباره عوامل این برنامه گفت: این برنامه به کارگردانی بهمن دان و تهیه کنندگی آقای صدیقی و با مجری گری خودم( علیرضا غروی) در ۵ فصل و ۳۰ قسمت از تلویزیون پخش می شود و اگر مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد تا ۹۰ قسمت هم ظرفیت تولید دارد. غروی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: تولید بیشتر اینگونه برنامه ها در جهت آگاهی ورزش دوستان نیازمند حمایت است که امیدواریم با حمایت ارگان ها بتوانیم این امر را اجرا کنیم.

کد خبر : ۱۴۰۳۰۳۱۷.۰۱