معراج نیوز

پایگاه خبری معراج نیوز

ارائه بیش از ١١٩ هزار خدمات درمانی به حجاج ایرانی در عربستان

ستاد عملیات بهداشت و درمان هلال‌ احمر در حج تمتع ۱۴۰۳، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تا به امروز بیش از ۱۱۹ هزار خدمت بهداشتی ـ درمانی به حجاج ایرانی در عربستان ارائه شده است.

به گزارش معراج نیوز، مرکز پزشکی حج و ز یارت با شروع مناسک حج تمتع از ابتدای حضور زائران تا روز چهارشنبه ١۶ خرداد ماه خدمات بهداشتی و درمانی بسیاری را به زائران کشورمان در عربستان ارائه داده است که این خدمات به شرح زیر است:

۱-از شروع عملیات درمانی و بهداشتی هلال‌احمر در حج تمتع سال جاری، ۱۱۹ هزار و ۳۳۱ خدمت به زائران ارائه شده که شامل ۳۷۳۰ ویزیت تخصصی، ۳۵۷ مورد بستری، ۵۴۲۵ مورد خدمات پاراکلینیک، ۳۷ هزار و ۴۴۸ مورد خدمات پرستاری، ۱۹ هزار و ۹۰۱ مورد خدمات داروخانه، ۳۰۱۹ مورد خدمات مددکاری و انتقال، ۴۹ هزار و ۴۱۰ مورد خدمات ویزیت در مطب‌ها بوده است. در حال حاضر ۲ زائر در بیمارستان هلال‌احمر و ۱۶ زائر در بیمارستان سعودی بستری هستند.

۲-کادر درمان و پزشکان هلال‎احمر ایران، آماده ارائه خدمات به حجاج در منا و صحرای عرفات هستند. طبق تعاملات صورت پذیرفته و مشارکت مؤسسه مطوفیه حجاج ایرانی در عربستان، ٩ مرکز درمانی و ۲ بیمارستان صحرایی با تجهیزات کامل در منا و صحرای عرفات برپا خواهد شد. در مشعرالحرام نیز که زائران آقا، شب بیتوته می‌‎کنند، درمانگاه هلال‌احمر برپا می‌شود. همچنین یک دستگاه آمبولانس در اختیار درمانگاه‌های هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران برای خدمت به زائران قرار می‎گیرد.

۳- با توجه به این که دمای هوا در عربستان به بیش از ۴۰ درجه رسیده و گرمازدگی، شایع‌ترین عامل مراجعه زائران به مراکز درمانی هلال احمر است.

۴- بیش از ۱۸ هزار حاجی ایرانی شرکت‎ کننده در مراسم حج، مبتلا به بیماری‌های قلبی، فشار خون و دیابت هستند که لازم است این حجاج علاوه بر اطلاع وضعیت بیماری به مدیر کاروان، داروهای خود را سروقت مصرف کرده و به هیچ عنوان زمان مصرف آ‌نها را جابه‌جا نکنند.

۵-گفتنی است که طبق پیش‌بینی ها، ۳۸۰ نفر کادر بهداشتی و درمانی هلال‌احمر برای خدمت به زائران کشورمان عازم عربستان شدند. این کادر شامل پزشکان، پرستاران، امداگران و … هلال احمر با فعالیت ۲۴ ساعته در مراکز متعدد، آماده خدمت رسانی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج ایرانی هستند.

کد خبر : ۱۴۰۳۰۳۱۶.۰۱